Jaroslav Křivánek |
Rozvrh: | Přednáška - St 10:40-12:10 S3 | Cvičení - St 12:20-13:50 SW2 (Malá Strana) |
Přednášející: | Jaroslav Křivánek, e-mail: jaroslav.krivanek.at.mff.cuni.cz |
Rozsah: | 2/2 Z/Zk,  odkaz do SISu |
Přednáška volně navazuje na předmět Počítačová grafika II (NPGR004) a je určena pro vážné zájemce o počítačovou grafiku. Pokrývá moderní oblasti realistické syntézy obrazu: zobrazovací rovnice, Monte Carlo metody pro simulaci transportu světla (sledování cest, fotonové mapy atd.), zobrazovací metody používané ve filmové produkci (irradiance caching, point-based global illumination). V případě, že na konci semestru zbyde čas, bude zahrnuta přednáška z vybraného tématu z pokročilé počítačové grafiky, jako např. výpočetní fotografie, HDR a mapování tónů, simulace zvuku, inverzní kinematika, skinning, motion capture, dynamika pevných těles a kapalin atp.
Týden | Datum | Obsah | Poznámka |
6 | 6.11.2013 | Zadání úlohy 1 | |
7 | 13.11.2013 | Písemný test na přednášce Odevzdání úlohy 1 na cvičení Zadání úlohy 2 |
Podmínkou udělení zápočtu je zisk alespoň 50% bodů z testu. Neúčast na testu bez předchozí omluvy je důvodem k neudělení zápočtu. Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
9 | 27.11.2013 | Odevzdání úlohy 2 Zadání úlohy 3 |
Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
10 | 4.12.2013 | Odevzdání úlohy 3 Zadání úlohy 4 |
Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
11 | 11.12.2013 | Odevzdání úlohy 4 |
Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
12 | 18.12.2014 | Zadání úlohy 5 Oznámení výběru třech odborných článků ke zkoušce |
Penále 2 body za každý den prodlení. |
14 | TBA | Odevzdání úlohy 5 Udělení zápočtů |
Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
TBA | Konzultace ke zkoušce | ||
TBA | Zkouška |
Týden | Datum | Téma přednášky | Slajdy & poznámky | Další materiály |
1 | 2.10.2012 | |||
2 | 9.10.2012 | Organizace Úvod |
Přednáška:
pdf |
pptx /
pdf |
pptx
Cvičení: pdf | pptx |
Petr Olšák - dOmega Scratchpixel - Concenpts Scratchpixel - The Mathematics of Shading |
3 | 16.10.2012 | Radiometrie |
Přednáška:
pdf |
pptx Cvičení: pdf | pptx Poznámky 2012 |
Petr Olšák - Základní radiometrické veličiny Scratchpixel - Introduction to Radiometry Scratchpixel - Radiometric Relationships Scratchpixel - Light Sources Scratchpixel - What is Radiometry Really Useful For? Wikipedie - Radiometrické veličiny |
4 | 23.10.2012 | --- (Děkanský den) | ||
5 | 30.10.2012 | Odraz světla, BRDF |
Přednáška:
pdf |
pptx Cvičení: pdf | pptx Poznámky 2012 |
Scratchpixel - Materials |
6 | 6.11.2012 | Monte Carlo metody, Výpočet přímého osvětlení |
Přednáška:
pdf |
pptx Cvičení: pdf | pptx |
|
7 | 13.11.2012 | Monte Carlo metody II, Image-based lighting |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
8 | 20.11.2012 | --- (Odpadá) | ||
9 | 27.11.2013 | Kombinované estimátory - Multiple Importance Sampling |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
10 | 4.12.2013 | Zobrazovací rovnice a její řešení, Sledování cest (path tracing) |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
11 | 11.12.2013 | Všehochuť: Quasi-Monte Carlo metody, Důležitost (Importance), Sledování světla (LT), Obousměrné sledování cest (bidirectional path tracing) |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
12 | 18.12.2013 | Dokončení BPT, Photon mapping |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
13 | 1.1.2014 | --- (Nový rok) | ||
14 | 8.1.2014 | Globální osvětlení ve filmové produkci (Irradiance caching, Point-based GI) |
Přednáška:
pdf |
pptx |
Student | Test | U1 | U2 | U3 | U4 | U5 | Zk | Vybrané články |
Kratochvíl Petr | 9.5 | 3 | 3 | 4.5 | 11 | 14 |
|
|
Mach Pavel | x, 6.5 | 3 | 3 | 4.5 | 11 | 14 |
|
|
Kápl Roman | 8.5 | 4+3 | 4+1 | 6 | 10 | 18 | 43 |
|
Novotný Jiří | 7.5 | 4+3 | 4+1 | 6 | 10 | 18 | 34 |
|
Šebesta Michal | 4.5 | 3 | 4 | 4 | 6 | 8 |
| |
Pešková Eva | x, 7 | 3 | 4 | 4 | 6 | 8 |
|
|
Valchová Ivana | 5.5 | 2.5 | 2.5 | 1 | 4.5 | 20 | 35 |
|
Vášová Viktorie | 7.5 | 2.5 | 2.5 | 1 | 4.5 | 20 | 43 |
|
Wirth Michal | 7.5 | 3.5 | 4 | 6 | 11 | 40 |
|
|
Do Manh Tuan | 4.5 | 3.5 | 4 | 6 | 11 | 34 |
|
|
Šťasta Jakub | 4 | 2 | 2 | 5+1.5 | 11 | 20 | 29 |
|
Beňovič Marek |
Izotropní bodový zdrojDifúzní povrchy | Izotropní bodový zdrojLesklé povrchy | Velký plošný zdrojDifúzní povrchy | Velký plošný zdrojLesklé povrchy |
Malý plošný zdrojDifúzní povrchy | Malý plošný zdrojLesklé povrchy | Konst. mapa prostředíDifúzní povrchy | Konst. mapa prostředíLesklé povrchy |
Celkem lze za úlohu ziskat maximálně 4 body. Následující tabulka shrnuje bodové hodnocení jednotlivých částí úlohy (doporučuji úlohu zpracovávat v tomto pořadí, vždy nejdříve pro difúzní a pak pro lesklou komponentu BRDF):
Plošný zdroj | 2 body |
Mapa prostředí s konstantní září: | 2 body |
Podpora HDR mapy prostředí (návod 1, návod 2): | 3 body navíc |
Podpora anizotropního BRDF modelu (např. anizotropní Ward, anizotropní Ashikmin-Shirley): | 2 body navíc |
Další možné doplňkové úlohy dle dohody: | max 3 body navíc |
Cílem úlohy je implementovat estimátor přímého osvětlení založený na náhodném vzorkovaní směrů. Pro vyřešení této úlohy bude zapotřebí implementovat a) generování náhodného směru z uniformní distribuce na hemisféře, a b) generování nahodného směru podle BRDF (importance sampling). Tuto funkcionalitu pak využijete pro implementaci estimátoru samotného (pouze pro plošné zdroje a mapu prostředí; pro bodové zdroje tento estimátor nefunguje). Ukažte, že estimátor vzorkující náhodné směry podle BRDF je efektivnější (tj. při stejném počtu vzorků generuje obrázky s nižší úrovní šumu) než estimátor založený na uniformním vzorkování hemisféry. Ukažte, že řešení konverguje ke stejným referenčním obrázkům jako v úloze 1.
Celkem lze za úlohu ziskat maximálně 4 body.
Uniformní vzorkování hemisféry: | 2 body |
BRDF importance sampling: | 2 body |
Podpora HDR mapy prostředí (návod 2, návod 2): | 1 bod navíc oproti úloze 1 |
Podpora anizotropního BRDF modelu (např. anizotropní Ward, anizotropní Ashikmin-Shirley): | 1 bod navíc oproti úloze 1 |
Další možné doplňkové úlohy dle dohody: | max 3 body navíc |
Celkem lze za úlohu ziskat maximálně 6 bodů.
Možné doplňkové úlohy dle dohody: | max 3 body navíc |
V této úloze použijte vybudovanou infrastrukturu pro implementaci nnásledujících metod:
Celkem lze za úlohu ziskat 11 bodů.
Použití quasi-Monte Carlo metod (např. Haltonovy sekvence): | 2 body navíc |
Další možné doplňkové úlohy dle dohody: | max 3 body navíc |
Izotropní bodový zdrojDifúzní povrchy | Izotropní bodový zdrojLesklé povrchy | Velký plošný zdrojDifúzní povrchy | Velký plošný zdrojLesklé povrchy |
Malý plošný zdrojDifúzní povrchy | Malý plošný zdrojLesklé povrchy | Konst. mapa prostředíDifúzní povrchy | Konst. mapa prostředíLesklé povrchy |