Jaroslav Křivánek |
Rozvrh: | Přednáška - St 9:00-10:30 S8 | Cvičení - Čt 14:00-15:30 SW1 (Malá Strana) |
Přednášející: | Jaroslav Křivánek, e-mail: jaroslav.krivanek.at.mff.cuni.cz |
Rozsah: | 2/2 Z/Zk,  odkaz do SISu |
Přednáška volně navazuje na předmět Počítačová grafika II (NPGR004) a je určena pro vážnější zájemce o počítačovou grafiku. Pokrývá moderní oblasti realistické syntézy obrazu používané pro tvorbu speciálních efektů ve filmech, počítačových animací, architektonických vizualizací atd. Konkrétně se jedná o témata jako zobrazovací rovnice, Monte Carlo metody pro simulaci transportu světla (sledování cest, fotonové mapy atd.).
Týden | Datum | Obsah | Poznámka |
5 | 30.10.2014 | Odevzdání úlohy 1 |
Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
7 | 13.10.2014 | Odevzdání úlohy 2 |
Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
9 | 27.11.2013 | Odevzdání úlohy 3 |
Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
11 | 11.12.2014 | Odevzdání úlohy 4 |
Odevzdání úlohy je možné pouze osobně na cvičení. Penále 50% bodů za každý započatý týden prodlení. |
12 | 18.12.2014 | Oznámení výběru třech odborných článků ke zkoušce | Penále 2 body za každý den prodlení. |
14 | TBA | Odevzdání úlohy 5 Udělení zápočtů |
|
TBA | Konzultace ke zkoušce | ||
TBA | Zkouška |
Téma přednášky | Slajdy & poznámky | Další materiály |
Organizace, Úvod | Přednáška: pdf | pptx / pdf | pptx | |
Radiometrie |
Přednáška:
pdf |
pptx Cvičení: pdf | pptx |
Petr Olšák - dOmega Petr Olšák - Základní radiometrické veličiny Scratchpixel - Concenpts Scratchpixel - The Mathematics of Shading Scratchpixel - Introduction to Radiometry Scratchpixel - Radiometric Relationships Scratchpixel - Light Sources Scratchpixel - What is Radiometry Really Useful For? Wikipedie - Radiometrické veličiny |
Odraz světla, BRDF |
Přednáška:
pdf |
pptx Cvičení: pdf | pptx |
Scratchpixel - Materials |
Monte Carlo metody, Výpočet přímého osvětlení |
Přednáška:
pdf |
pptx Cvičení: pdf | pptx |
|
Monte Carlo metody II, Image-based lighting |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
Kombinované estimátory - Multiple Importance Sampling |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
Zobrazovací rovnice a její řešení |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
Sledování cest (path tracing) |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
Quasi-Monte Carlo metody |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
Obousměrné sledování cest (bidirectional path tracing) |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
Photon mapping |
Přednáška:
pdf |
pptx |
|
Přibližné metody pro výpočet globálního osvětlení |
Přednáška:
pdf |
pptx |
Izotropní bodový zdrojDifúzní povrchy | Izotropní bodový zdrojLesklé povrchy | Velký plošný zdrojDifúzní povrchy | Velký plošný zdrojLesklé povrchy |
Malý plošný zdrojDifúzní povrchy | Malý plošný zdrojLesklé povrchy | Konst. mapa prostředíDifúzní povrchy | Konst. mapa prostředíLesklé povrchy |
Celkem lze za úlohu ziskat maximálně 4 body. Následující tabulka shrnuje bodové hodnocení jednotlivých částí úlohy (doporučuji úlohu zpracovávat v tomto pořadí, vždy nejdříve pro difúzní a pak pro lesklou komponentu BRDF):
Plošný zdroj | 2 body |
Mapa prostředí s konstantní září: | 2 body |
Podpora HDR mapy prostředí (návod viz PBRT, sekce 14.6.5.): | 3 body navíc |
Podpora anizotropního BRDF modelu (např. anizotropní Ward, anizotropní Ashikmin-Shirley): | 2 body navíc |
Další možné doplňkové úlohy dle dohody: | max 3 body navíc |
Cílem úlohy je implementovat estimátor přímého osvětlení založený na náhodném vzorkovaní směrů. Pro vyřešení této úlohy bude zapotřebí implementovat a) generování náhodného směru z uniformní distribuce na hemisféře, a b) generování nahodného směru podle BRDF (importance sampling). Tuto funkcionalitu pak využijete pro implementaci estimátoru samotného (pouze pro plošné zdroje a mapu prostředí; pro bodové zdroje tento estimátor nefunguje). Ukažte, že estimátor vzorkující náhodné směry podle BRDF je efektivnější (tj. při stejném počtu vzorků generuje obrázky s nižší úrovní šumu) než estimátor založený na uniformním vzorkování hemisféry. Ukažte, že řešení konverguje ke stejným referenčním obrázkům jako v úloze 1.
Celkem lze za úlohu ziskat maximálně 4 body.
Uniformní vzorkování hemisféry: | 2 body |
BRDF importance sampling: | 2 body |
Podpora HDR mapy prostředí (návod 2, návod 2): | 1 bod navíc oproti úloze 1 |
Podpora anizotropního BRDF modelu (např. anizotropní Ward, anizotropní Ashikmin-Shirley): | 1 bod navíc oproti úloze 1 |
Další možné doplňkové úlohy dle dohody: | max 3 body navíc |
Celkem lze za úlohu ziskat maximálně 6 bodů.
Možné doplňkové úlohy dle dohody: | max 3 body navíc |
V této úloze použijte vybudovanou infrastrukturu pro implementaci nnásledujících metod:
Celkem lze za úlohu ziskat 11 bodů.
Použití quasi-Monte Carlo metod (např. Haltonovy sekvence): | 2 body navíc |
Další možné doplňkové úlohy dle dohody: | max 3 body navíc |
Izotropní bodový zdrojDifúzní povrchy | Izotropní bodový zdrojLesklé povrchy | Velký plošný zdrojDifúzní povrchy | Velký plošný zdrojLesklé povrchy |
Malý plošný zdrojDifúzní povrchy | Malý plošný zdrojLesklé povrchy | Konst. mapa prostředíDifúzní povrchy | Konst. mapa prostředíLesklé povrchy |
Student | Vybrané články |
Boková Kateřina |
|
Křivák Aleš |
|
Lašan Michal |
|
Shadikian Vazgen |
|