Fotorealistická grafika (NPGR004)
Kód/rozsah: NPGR004, 2/2 Z + Zk (léto)
Rozvrh: Pondělí 10:40 S9 (Malá Strana)
Vyučující: Josef Pelikán
Předpoklady: základní kurs programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy,
Základy počítačové grafiky (NPGR003)
Přednáška navazuje na Základy počítačové grafiky
a je určena pro vážnější zájemce o tento obor, pokrývá moderní oblasti 3D
grafiky (základy syntézy obrazu):
světelné modely a stínování, rekurzivní sledování paprsku (Ray-tracing) včetně
vylepšených a urychlených variant, textury, vyhlazování (anti-aliasing)
a vzorkování, použití stochastických přístupů v realistickém
zobrazování, základy radiační metody a moderních Monte-Carlo metod výpočtu
osvětlení.
Přednáška je doplněna cvičeními
v počítačové laboratoři. Cvičení se věnují praktickým aspektům předmětu a pro
získání zápočtu je třeba pracovat na semestrálním projektu.
Postačí hrubá znalost programování .NET a jazyka C#.
Syllabus
- stínování - základní modely osvětlení, fyzikálně založené modely,
konstantní a spojité stínování, interpolace barvy a normály, výpočet vržených stínů
- rekurzivní sledování paprsku (Ray-tracing) - vrhání paprsku,
základní princip rekurzivního sledování paprsku, výpočet průsečíků
s jednoduchými geometrickými tělesy a s CSG scénou
- vyhlazování (anti-aliasing) a vzorkování - princip vyhlazování,
jednotlivé vzorkovací metody, adaptivní zjemňování a jeho kriteria
- textury - 2D a 3D textury, procedurální textury,
náhodné textury, konstrukce šumové funkce
- distribuované sledování paprsku (Monte-Carlo) - princip,
použití pro výpočet měkkých stínů, neostrých odrazů, apod.
- urychlovací metody sledování paprsku - obalová tělesa, obalové
hierarchie, prostorové adresáře, urychlovací stromy
- radiační metody - základy radiometrie, princip radiačních metod
- Monte-Carlo rendering - nestranné odhady integrálů, využití při formulaci
fyzikálně korektních metod výpočtu globálního osvětlení scény, příklady
několika konkrétních algoritmů založených na MC principu
Doplňující literatura
- [PBRT2010] Pharr M., Humphreys G.:
Physically Based Rendering: From Theory To Implementation. Morgan Kaufmann; 2nd edition, 2010
- [Veach1997] Veach E.:
Robust Monte Carlo Methods for Light Transport Simulation,
Ph.D. dissertation, Stanford University, 1997.
- [Glassner1989] A. Glassner:
An Introduction
to Ray Tracing, Academic Press, 1989
- [Shirley2009] P. Shirley, M. Ashikhmin, S. Marschner:
Fundamentals
of Computer Graphics, 3rd edition, A K Peters, 2009
- [Glassner1995] A. Glassner:
Principles of
Digital Image Synthesis, Morgan Kaufmann Publishers, 1995
- [Foley1995] J. Foley, A. van Dam, S. Feiner, J. Hughes:
Computer
Graphics, Principles and Practice, 2nd edition in C, Addison-Wesley, 1995
- [Zara2005] J. Žára, B. Beneš, P. Felkel, J. Sochor: Moderní počítačová grafika, 2. vydání, Computer Press, 2005
Copyright (C) 1995-2024 J.Pelikán,
last change: 2024-02-07 17:55:52 +0100 (Wed, 07 Feb 2024)