Přednáška je každé ÚTERÝ OD 9:00 v posluchárně S9 (Malá Strana).
Cvičení se konají každý týden v termínu:
Playlist
všech přednášek (2021/2022).
Playlist
cvičení (2022/2023).
Obsah přednášky, literatura, opakování základů Ray-tracingu.
Video:
Přednáška 1 (2021/22) – plán přednášky,
literatura, opakování základů ray-tracingu.
Systém cvičení, za co je zápočet, předvedení programovacího prostředí (jazyk C# a MS Visual Studio),
Git repository RT004,
ukázka ray-castingu a ray-tracingu - 048rtmontecarlo-script.
Video:
Cvičení 1 (2022/23) – zápočet, RT004 repository,
systém kroků a kontrolních bodů.
Opakování stínování (Phongův model odrazu, Gouraudovo a Phongovo stínování).
Obecné koncepty BRDF, Fresnelovy funkce, mikroploškové modely až po Cook-Torrance.
Video:
Přednáška 2 (2021/22) – Phongův model
osvětlení, interpolace stínování, BRDF I.
Koncepce cvičení a zápočtu – další detaily o postupu v repository RT004. Detaily
viz stránky cvičení.
Video:
Cvičení 2 (2022/23) –
další detaily o postupu v RT004, Checkpoint 1
Obecné koncepty BRDF (opakování), Fresnelovy funkce, mikroploškové modely: Cook-Torrance,
Oren-Nayar, lepší distribuce orientace mikroplošek D(h) a alternativy
geometrického faktoru G, Lafortune lobe model, Schlickova vylepšení/zjednodušení,
podpovrchové šíření světla, apod. (co se stihne)
Video:
Přednáška 3 (2021/22) – BRDF II
Ukázka spojitého stínování (Gouraud, Phong).
Implementace ray-traceru: Camera (generátor primárních paprsků),
Solid/Shape (jak reprezentovat paprsek, výpočet průsečíků...)
Video:
Cvičení 3 (2022/23) – demo
interpolace stínování, RT004
Základy výpočtu průsečíků těles s paprskem:
Rovinné útvary, konvexní mnohostěn, implicitní a algebraické plochy,
obecné a rotační kvadriky, koule (geometrické řešení), toroid, rotační plocha,
CSG reprezentace.
Video:
Přednáška 4 (2021/22) – BRDF II
Implementace ray-traceru: ještě jednou Solid/Shape (primární výpočet
vs. dodatečný dopočet = normála, TXT souřadnice...),
BRDF a materiály (spolupracující objekty, materiály připojeny k objektům
ve scéně jako atributy...),
světelné zdroje (bodový/směrový).
Syntéza obrazu pro paprskový rendering – kamera, scéna, zdroje světla,
výpočet barvy všech pixelů.
Video:
Klasifikace urychlovacích metod, obalová tělesa,
výpočet efektivity obalu, hierarchie obalových těles (BVH), jejich efektivita a konstrukce,
SAH heuristika, metody dělení prostoru, uniformní děleni...
Video:
Přednáška 5 (2021/22) – Urychlování Ray-tracingu I
RT004 – další checkpoints, textury, OOP, file-format pro RT scény,
koncepty akcelerace (předzpracování), paralelismus...
Video:
Opakování BVH a SAH konstrukce, metody dělení prostoru (oktantový strom, KD-strom),
kritéria dělení, průchod adaptivními strukturami...
[Směrové urychlovací metody (směrová krychle, světelný buffer, koherence paprsků,
klasifikace paprsků, adresář v průmětně), zobecněné paprsky]
Průsečíky s aproximačními plochami (Bezier): dělení,
Newtonova metoda.
Úvod do textur v R-T, 2D a 3D textury, definice tabulkou a předpisem, interpolace v tabulce (bilineární
a bikubická), "Bump-texture".
Video:
Přednáška 6 (2021/22) –
dokončení akcelerace, úvod do textur
Ukázka kamery s širokým úhlem záběru (120°). Jak udělat akceleraci scény,
průsečíky s trojúhelníky a boxy...
Další poznámky o OOP a vržených stínech, rekurzivní ray-tracing (shade()
funkce).
Ukázky filtrace textur, ukázka jednoduchých bump-textur.
Video:
Stochastické textury – úvod, syntéza šumových funkcí
(bílý šum, interpolační a konvoluční metody), Perlinův šum, Lewisova řídká konvoluce, turbulence,
použití šumových funkcí v konstrukci textur (dřevo, mramor).
Video:
Přednáška 7 (2021/22) –
dokončení textur, šumové funkce
Další aplikace šumových funkcí – ukázky (simulace vodni hladiny, simulace a animace plamene).
Video:
Základy vzorkování a anti-aliasingu, vznik aliasu (prostor, čas),
Anti-aliasing integrálním průměrováním, přehled vzorkovacích metod
(pravidelné a náhodné vzorkování, jittering a semijittering, "N-rooks", Poissonovo
diskové rozdělení a Mitchellův alg., deterministické algoritmy)
Video:
Přednáška 8 (2021/22) – Anti-aliasing
a vzorkování
Video:
Adaptivní vzorkování (rekurzivní metoda, kritéria pro zjemňování), ukázky vzorkovacích algoritmů.
Distribuované sledování paprsku: neostrý odraz a lom světla,
měkké stíny, simulace hloubky ostrosti a rozmazání rychlým pohybem, rozklad
světla; výpočet odhadu integrálu metodami stochastického vzorkování
(ukázky distribuovaného sledování paprsku), skryté vzorkování (hidden sampling)
Video:
Přednáška 9 (2021/22) – dokončené vzorkování,
distribuovaný ray-tracing, skryté vzorkování
Rozšíření t01-t04.
Video:
Radiometrické pojmy (zářivý tok, radiance/zář, radiosita/intenzita záření),
vlastnosti radiance, BSDF, zobrazovací rovnice, základy radiační metody výpočtu
osvětlení ve scéně.
Video:
Přednáška 10 (2021/22) –
radiometrie a radiační metoda
Rozšíření t05-t08.
Video:
Monte Carlo kvadratura: úvod, primární a sekundární odhad, rozptyl, vzorkování po částech,
vzorkování podle důležitosti, kombinované odhady, příklady
Video:
Přednáška 11 (2021/22) –
Monte Carlo odhady určitého integrálu (nejjednodušší zadání)
Rozšíření t09-t12.
Video:
Integrální soustavy rovnic, náhodné procházky, ruská ruleta, odhad příští
události (NEE)...
Opakování zobrazovací rovnice (Kajiya), symbolický popis pomocí regulárního jazyka
Video:
Přednáška 12 (2021/22) –
Monte Carlo odhady Fredholmovy soustavy integrálních rovnic
Path-tracing (sledování náhodných cest), obousměrné sledování paprsku, NEE, příklady.
Video:
Přednáška 13 (2021/22) –
Monte-Carlo rendering, Path tracing, Light tracing, obousměrné sledování paprsku
Copyright (C) 2001-2023 J.Pelikán, last change: 2023-04-25 07:21:59 +0200 (Tue, 25 Apr 2023)